Västra esplanaden blir Västerbros ryggrad kantad av flerbostadshus, butiker, caféer och andra verksamheter i markplan.
Öresundsvägens industriområde tillhör Lunds äldsta verksamhetsområden, i dag ganska slitet och utan bostäder: Men nu är arbetet i gång med omvandlingen till Västerbro, en levande, hållbar blandad stadsdel med omkring 3 900 bostäder och plats för 10 000 lundabor.
Text: Anders Olow
Visionsbild: Sydväst Arkitektur och landskap
Foto: Lunds kommun
Området sträcker sig från Kung Oskars bro i öster till Fjelierondellen i väster. I norr gränsar området mot Kobjer och i söder mot Fjelievägen. Västerbro är ett av de utvecklingsområden som prioriteras fram till år 2040. Bostäderna ska varvas med arbetsplatser, butiker, caféer, parker och kommunal service med förskolor. Läget är centrumnära; det tar inte många minuter att promenera från Västerbro till Lund C.
Just här råder lite speciella omständigheter, då Lunds kommun äger nästan bara gator och parker. Övrig exploaterbar mark ägs av 28 olika privata fastighetsägare, vilket leder till att det behövs ett gediget samarbete mellan parterna för att nå fram hela vägen till målet.
– Just dialogen med fastighetsägarna är extra viktigt, säger Linda Karlsson, programledare för Västerbro i Lunds kommun.
– En del av kommunens roll är att samordna de övergripande frågorna som behövs för att nå fram till en välfungerande stadsdel som inbjuder till möten och gemenskap och som upplevs trygg och inkluderande av den som vistas där, berättar Linda.
Grävskoporna har börjat arbetet, men hela omvandlingen beräknas ta minst 20 år.
– Vi strävar efter ett ökat cirkulärt byggande: vissa fastighetsägare ligger i framkant när det gäller återbruk, även om det inte alltid är möjligt på grund av att byggnader och mark använts i industriverksamhet och behöver saneras.
Linda Karlsson, programledare för Västerbro i Lunds kommun.
Kommunen ansvarar för att planera och bygga all allmän plats i form av gator med nödvändig ledningsförsörjning, torg och parker. Ett viktigt stadsrum och stadsdelens ryggrad blir Västra esplanaden, en gata tvärs igenom hela området, kantad av flerbostadshus, butiker, caféer och andra verksamheter i markplan. Gatans sträckning är historisk – den blir identisk med Bjärredsbanan, järnvägen som invigdes 1901 i syfte att ge lundaborna en möjlighet att ta sig till havet i Bjärred och bada. Banan lades ner 1939 och blir nu i stället en förlängning av Bjeredsparken och cykelstråket från Lund C.
Här ska kollektivtrafik, cykel- och gångtrafikanter prioriteras med en hållplats vid portplatsen och det torg som planeras där. Västra esplanaden blir lång, cirka en kilometer vilket kan jämföras med Södra Esplanaden som är drygt hälften.
– Västra Esplanaden ska bli en av Lunds grönaste gator, säger Linda Karlsson. Hela Västerbro kommer att utformas för att ge rum för människors liv, vardag och aktivitet samtidigt som vi planerar för biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Samtidigt vill stadsplanerarna att stadsdelens historia ska få synas, trots tillskott av ny bebyggelse. Västerbro har en hundra år gammal industrihistoria som kommer att kunna avläsas i den färdiga stadsmiljöns utformning.
I takt med att detaljplanerna för Västerbro tar form kommer vi också att få se fler och fler byggarbeten påbörjas. Första spadtaget togs i höstas för bygget av 300 lägenheter i kvarteret Virket. Byggherre är Huseriet/Rikshem, men fler står på tur. Ikano Bostad, Tetra Laval, HSB Skåne, JM, Nordr, och Wihlborgs för att nämna några.
– Utvecklingen av Västerbro gynnar hela västra Lund och kopplingen till stadskärnan blir tydligare, säger Linda Karlsson.
Mer om planerna för Västerbro och berättelser om områdets historia hittar du på:
lund.se/vasterbro
På platsen där Öresundsvägen möter Kaprifolievägen och Kobjersvägen tas nästa steg i Västerbros utveckling. Mitt i kvarteret byggs ett mobilitetshus – ett modernt parkeringshus med service och parkering för både bilar och cyklar. Ovanpå mobilitetshuset kan det bli Lunds första takradhus! Ungefär 13 stadsradhus med möjlighet till egen uteplats planeras av IKANO Bostäder.
I två av kvarteren blir det möjligt att bygga upp till 7 våningar, på en mindre del av husen. I övrigt blir det mest 4–6-våningshus på samma sätt som i resten av Västerbro.
En förskola med sju avdelningar planeras också i området, den kommer att finnas i de två nedre planen i ett av bostadshusen.