Den här sidan är en annons

På det som i dag är ett industri­område där Åkerlund & Rausings väg möter Höjeåvägen planerar vi att bygga cirka 2 500 bostäder.

Klassisk mark blir modern stadsdel

Källby i sydvästra Lund är klassisk mark. På 30-talet blev det industriområde för Åkerlund & Rausing och på 50-talet kom Tetra Pak.

I dag står området inför en genomgripande förvandling till ett levande stadskvarter med cirka 2 500 nya bostäder, parker, torg, skolor och lokaler för olika verksamheter och service. I december invigdes dessutom Kloster­gårdens pågatågsstation, så förutsättningarna för ett lättillgängligt boende är redan på plats. Både för att pendla till Malmö på 9 minuter eller cykla in till Mårtenstorget på samma tid.

Med Höjeådalens gröna naturreservat precis utanför dörren och nära till landsbygd och utomhusaktiviteter blir området oslagbart. Inom gångavstånd finns till exempel Sparbanken Skåne Arena, Klostergårdens idrottsplats och Klostergårdens fotbollsarena.

– Lyckebacken kommer att växa fram till en ung, levande del av Lund, säger Martin Hjelt, projektledare för JM Region Syd och vd för Lyckebacken Projektutveckling AB, det gemensamma bolaget för JM och OBOS.

– Här vill vi bygga både småskaliga och stadsmässiga kvarter med gröna, vackra platser som bjuder in till umgänge och andrum. Därför planerar vi att bygga allt ifrån mindre lägenheter med väl använd bostadsyta till mer generösa bostäder för den större familjen.

Martin Hjelt vill gärna att områdets rika industrihistoria ska bindas ihop med framtidens arkitektur.

– Många av de befintliga lokalerna är ju nästan hundra år gamla och skulle visuellt göra sig väl i en modern stadsdel. Samtidigt är många i ganska dåligt skick på grund av just åldern, men man skulle ju till exempel kunna behålla och återanvända det typiska fasadteglet. Den inventering vi ska göra får visa vad som kan behållas och vad som måste bort.

Så långt det går vill vi gärna att områdets rika industrihistoria ska bindas ihop med framtidens arkitektur.

Arbetet med Lyckebacken kommer naturligtvis att ta tid, nu ligger det på Martin Hjelts arbetsbord att tillsammans med Lunds kommun få fram en detaljplan över området. Samtidigt som det gäller att ta hand om de hyresgäster som finns i området nu.

– Kulturen har hittat hit, vi har ett flertal ateljéplatser här, med många artister och konstnärer vilket är väldigt kul. Samtidigt har vi flera väldigt stora bolag som vi också behöver ha en pågående dialog med.

På andra sidan järnvägen ligger Klostergården som i dag utgör en gräns mellan den östra och västra delen genom just järnvägen. Med utvecklingen av Lyckebacken och den nya stationen ska de två områdena bindas samman.

Planerna är ännu i ett tidigt skede och byggstarten ligger några år fram i tiden.

Fotnot: Lyckebacken ägs av JM och OBOS tillsammans genom ett joint venture-bolag, där respektive part äger hälften.

Vi planerar att bygga allt ifrån mindre lägenheter med smarta kvadrat till mer generösa bostäder för den större familjen.