Den här sidan är en annons

Några av våra medarbetare i Lund: Stefan Persson, Företagsrådgivare/Lantbruksansvarig, Lina Pettersson, Försäkringar, Alexander Jansson, Privatrådgivare, Jana Vikevi Rosengren, Private Banking och Selma Becirovic, Kundtjänst. (Foto: Jan Nordén)

Handelsbanken – de små och stora kundernas favoritbank

Prisbelönt för sin trygghet och högst rankad av sina kunder. Handelsbanken toppar ”nöjd”-listorna år efter år.

– Bankens lokala förankring med flest kontor av alla banker i Sverige är en av hörnstenarna till våra höga betyg, säger Roger Håkansson, kontorschef för Handelsbankens kontor mitt i stadskärnan i Lund.

Handelsbanken, den äldsta aktien på Stockholmsbörsen, har redan firat 150-årsjubileum och är en av världens tryggaste banker enligt Global Finance. Ingen annan privatägd bank i världen har högre kreditbetyg hos Fitch, Moody’s eller Standard & Poor’s.

En bekräftelse på bankens låga risktolerans och höga kvalitet i kreditgivning, men också ett erkännande av bankens kunder.

– Långsiktighet och stabilitet är grunden för Handelsbankens syn på risk och sätt att bedriva bank, säger Roger Håkansson.

– Det tillsammans med vår lokala närvaro, som definitivt är en av våra styrkor, tillägger Erik Hultgren, kontorschef på Lund Ideon, det andra av Handelsbankens kontor i Lund.

Handelsbanken är den bank som har flest lokala bankkontor i Sverige.

– Kontoren känner sin lokala marknad och sina kunder mycket väl, vilket lägger grunden för långsiktiga kund­relationer och gör det möjligt att snabbt både ta tillvara nya affärsmöjligheter och anpassa oss till förändringar, säger Roger Håkansson.

– Bara på våra två kontor här i Lund har vi 23 rådgivare och ett antal specialister inom Private Banking, Cash Management, riskrådgivning och försäkringar.

Det är knappast en vild gissning att just låg risktolerans och stabilitet tillsammans med närheten till lokala kunder återigen avgjort att Handelsbanken har de mest nöjda privat- och företagskunderna bland de stora bankerna i Sverige vilket den årliga branschundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex visar. Dessutom utsågs Handelsbanken nyligen för andra året i rad till ”Årets affärsbank 2023” och ”Sveriges småföretagsbank 2023”.

En bank för både stora och små således.

Bland företagskunderna uppskattas särskilt att bankens rådgivare är proaktiva i att ta kontakt och finns tillgängliga när kunden söker dialog, oavsett om kunden föredrar att mötas digitalt eller fysiskt.

– Självklart ska det vara enkelt att sköta sina bankärenden digitalt, men att möta våra kunder på stan är en del av vårt DNA och är tryggt och bra för alla, säger Roger Håkansson.

– Kundernas betyg är det finaste kvittot vi kan få på vårt sätt att driva bank.

Handelsbanken strävar efter att förverkliga människors drömmar genom att erbjuda finansiella lösningar som möjliggör deras livsmål och ambitioner.

Med sikte på hållbarhet
Långvariga affärsrelationer, lågt risk­tagande, kostnadsmedvetenhet och lokal närvaro har alltid varit hörnstenar i bankens verksamhet. De är i grunden vårt bidrag till hållbarhet, men vårt hållbarhetsarbete syftar också till att skapa nytta för samhället och kommande generationer.

Handelsbankens mål är nettonoll­utsläpp av växthusgaser så snart det är möjligt, senast 2040. Klimatmålet inkluderar utlåning, leasing och investeringar men också de utsläpp som banken själv genererar från till exempel energianvändning och tjänsteresor.

– När vi investerar arbetar vi efter tre metoder. Vi väljer in, väljer bort och påverkar, säger Jana Vikevi Rosengren, rådgivare för större placeringar både för privatpersoner och företag.

– Att välja in handlar om att integrera hållbarhet i vår investerings­process genom att välja rätt företag, men vi väljer också aktivt bort företag vars verksamhet inte är i linje med våra policyer eller hållbarhetskriterier. Vi väljer även bort företag vars verksamhet riskerar att motverka en hållbar utveckling.

Prata med oss om din ekonomi – boka tid

Har du funderingar kring exempelvis ditt bolån eller sparande? Då rekommenderar vi att du mejlar eller ringer oss och bokar tid för rådgivning. Så kan vi förbereda ditt möte och du får snabbare och bättre service. Vi ses när det passar dig – dagtid eller kvällstid, fysiskt på plats eller digitalt i ett videomöte.

Handelsbanken Lund City
Stora Södergatan 15, Lund
Telefon: 046 19 54 30
E-post: lund.city@handelsbanken.se

Handelsbanken Lund Ideon
Scheelevägen 19, Lund
Telefon: 046 15 95 90
E-post: lundideon@handelsbanken.se