Denna artikel är en annons

SKAPAR FRAMTIDEN – KUNSKAP, INNOVATION, ÖPPENHET

Vi vill bidra till Lunds utveckling och tillväxt

Lundabon Peter Andersson är chef för Handelsbanken i Lund och han ser stora möjligheter för sin stad.

Lundabon Peter Andersson sommarjobbade på Handelsbankens kontor under studenttiden. Och just här på Stora Södergatan 15 inte långt från Stortorget. Sedan sju år är han tillbaka som ansvarig chef för kontoret och engagerad för sin stad.

– Lund är lika fantastiskt nu som någonsin, säger han. Vi måste alla hjälpa vår stad att ta den plats den förtjänar.

”Vi kan ta betydligt större utrymme som stad – alla tillsammans”.

När Handelsbanken nyligen presenterade sin kvartalsrapport visade den starka siffror vilket var över förväntan. Den stabila ekonomin tillsammans med bankens kundrelationer är Handelsbankens starkaste kort.

 

När alltför många kundundersökningar visar upp ett missnöje med bankvärlden, är det alltid Handelsbanken som klarar sig bäst av storbankerna. Handelsbanken toppar uppfattningen om det trygga varumärket i sin bransch och leder i kundnöjdhet gång på gång.

 

Under vårt samtal återkommer Peter Andersson hela tiden till just bankens relationer med ”våra kunder”.

 

Han kallar det kyrktornsprincipen; Man ska inte lämna krediter till ett område som är större än man kan överblicka från kyrktornet.

 

– Visst är det ett gammalt uttryck från förr och både tider och avstånd är så mycket annorlunda i dag, säger Peter, men då var det ett sätt att begränsa kreditriskerna. I byn kände man varandra och vet vem man lånade ut till.

 

– Det var helt enkelt ett uttryck för sunda och nära kundrelationer, och det är så jag vill se vår bank i dag.

 

Antalet bankkontor i Sverige fortsätter att minska till följd av digitaliseringen. Siffror visar att det lagts ned i snitt 49 bankkontor om året de senaste åren. Handelsbanken är den av de fyra storbankerna som sedan tio år tillbaka har flest kontor i landet och behåller ställningarna. Handelsbanken är i dag överlägsen etta när det gäller lokal närvaro. På ett femtiotal orter är man till och med enda bank med kontor.

 

– Jag vill tro att det är ett uttryck för just den lokala sunda kundrelationen, säger Peter. Hit kan du komma och bli personligt bemött. Du kan ringa vårt kontor, känna igen rösten och slippa något anonymt call-center långt bort. Utöver det har vi dessutom ett komplett digitalt erbjudande.

 

Handelsbanken har tre kontor i Lund, ett på Stora Södergatan, Lund Väster på Trollebergsvägen och Lund Ideon på Scheelevägen varav kontoret på Väster är det senaste.

 

Peter har hunnit med många år i bankbranschen ända sedan tiden som sommarjobbare. Dessutom långt bort från Sveriges gränser i andra finansvärldar. Han har bland annat arbetat för Handelsbanken i Hong Kong med hela Asien som arbetsfält, men även i Osby, Landskrona och Karlstad där han var senast innan återkomsten till Lund.

 

– Här känner jag mig verkligen hemma efter att ha varit ”borta” i tolv år, säger han.

 

– Lund är väl förbeställt. Här finns en stor lönsam potential, ett omfångsrikt och differentierat näringsliv. Inte minst nu med de nya omfattande nyprojekteringarna som är i gång och som planeras.

 

– Med min erfarenhet från många andra platser både här hemma och i världen vet jag att Lund är fantastiskt. Jag är stolt över vår stad. Vi har överlag en hög utbildningsnivå, ett brett näringsliv och därför en mycket ljus framtid. Vi kan ta betydligt större utrymme som stad, och vi måste göra det tillsammans.

 

– Lunds politiker behöver bli bättre på att profilera staden, inte minst i närområdet, menar Peter Andersson. Privat­personer ska välja Lund för sitt boende och företagsklimatet måste var sådant att det lockar hit fler företag. Här har kommunorganisationen ett stort ansvar, men även vi, invånarna, måste ta ansvar. Vara fina ambassadörer för vår stad, ta initiativ och ställa upp. Det finns mycket man kan göra!

 

– Med Handelsbankens breda erbjudande inom bank och försäkring är vi med från minsta till största aktör i näringslivet. Från företagare som utvecklar sin affär till privatpersoner och hushåll som förverkligar sitt boende eller sparar till någon dröm. Och vi har mycket att bidra med med vår erfarenhet.

 

Lite som kyrktornsprincipen, även om perspektivet i dag sträcker sig mycket långt bortom domkyrkans torn.

Peter Andersson