Denna artikel är en annons

Lokalt och Digitalt

Personligt bemötande och lokalkännedom är hemligheten bakom Handelsbankens prisvinnande service.

Konceptet med att ha ett bankkontor mitt i stan och möjligheten till en personlig service är en prisvinnare. För sjunde året i rad har Handelsbanken utsetts till den bank som har bäst service i Sverige av ServiceScore. Ett komplett utbud av digitala tjänster är naturligtvis också en del av Handelsbanken.
– Kunderna blir ofta positivt överraskade när de får möta en rådgivare ansikte mot ansikte, säger Anders Hallberg, privat­rådgivare i Handelsbanken.

Handelsbankens chef Peter Andersson är ordförande i LUGI och det var han som fick handbollsproffset Anders Hallberg att fundera över att börja jobba på bank efter handbollskarriären. Så trots att Anders är nyast på jobbet är det många i Lund som känner igen honom.
– Jag kunde ha valt att börja jobba på en annan bank, men att valet föll på Handelsbanken avgjordes av att det känns bra med en arbetsplats som tar ansvar för Lund och som har ett gott förhållande till kommunen, universitetet och till lokala idrottsföreningar, säger han.
För Anders Hallberg, privatrådgivaren Johanna Wictorin och Monica Rosenqvist, som arbetar med Private Banking, är tanken bakom den personliga servicen en stor anledning till varför de valt att arbeta på Handelsbanken.

En viktig konsekvens av att vara lokalt förankrad är att kunskapen om den lokala marknaden är stor, inte minst bostadsmarknaden. Många lockas till Lund av studier, arbete eller helt enkelt för att det är en mycket bra stad att leva i. I mötet med nya kunder från andra städer och andra länder är erfarenheten av det internationella, nationella och lokala enormt viktigt. Även där har Handelsbanken, som grundades 1871, både ett försprång med sin långa erfarenhet och ett oslagbart serviceutbud.  
– Vi har stor kunskap om hur bostadsmarknaden ser ut och är ofta med de lokala mäklarna ute på visningar. Vid ett så stort beslut som ett bostadsköp uppskattar kunderna en nära kontakt där de kan få ställa alla frågor som uppstår på plats. Kunderna känner också att de får prata med den som tar besluten, säger Johanna Wictorin, som arbetat som privatrådgivare sedan 2010. Johanna, liksom hennes kollegor, har stora egna möjligheter att fatta och lämna snabba beslut.
Många bostadsspekulanter är nya i Lund och känner inte till hur bostadsmarknaden ser ut. Med den lokala blicken kan Johanna och Anders stödja och hjälpa kunden i vad som för de flesta är den största privata affären i livet.

Handelsbanken tänker annorlunda än många banker och behåller sina lokalkontor när andra banker lägger ned.
– Självklart ska det vara enkelt att sköta sina bankärenden digitalt på nätet. Men det är också viktigt att känna förtroende för sin bank. Jag arbetar för att alltid kunna erbjuda kunderna en produkt som passar för dem. Men det är hur man bemöts som kund som skapar en relation, inte bara vilka produkter vi kan erbjuda, säger Monica Rosenqvist.
Monica arbetar med Private Banking och har varit på Handelsbanken i Lund i 18 år. Under den tiden har hon byggt upp ett gediget nätverk och har ett stort förtroende hos sina kunder.  
– Att arbeta med kapitalrådgivning och förvaltning innebär ofta livslånga relationer och ett förtroende tar lång tid att arbeta upp. I Handelsbanken ser vi varje kund som unik med sina egna behov och önskemål. Genom vår tillgänglighet och lokalkännedom arbetar vi nära våra kunder och kan därmed skapa det förtroende och den tillit som krävs för ett långsiktigt och framgångsrikt förhållande, säger hon.